S’ha elaborat, a nivell europeu, la guia de Seguretat de Productes Infantils (per la European Child Safety Alliance) que, entre d’altres recomanacions, reforça la NO conveniència d’utilització dels caminadors pels infants.
Molts pares creuen que els caminadors ajuden als infants a aprendre a caminar.
En realitat, segons un estudi realitzat per fisioterapeutes del Regne Unit, els caminadors distorsionen les capacitats dels nens i nenes per a desenvolupar les capacitats visuals i per a caminar i els impedeix explorar correctament el seu entorn.
Els caminadors infantils són també una de les principals causes d’accidents a la infància.
Al Canadà, les caigudes per les escales per culpa del caminador, entre el 1990 i el 2002,
van provocar 1935 casos de lesions cranioencefàliques en nens de 5 a 14 mesos d’edat.
Per aquests i d’altres motius, els caminadors estan prohibits al Canadà des de l’any 2004.
Dues principals característiques fan que els caminadors siguin perillosos:
- El nen augmenta la seva mobilitat, en un moment en el que encara no està preparat neurològicament ni a nivell psicomotriu per fer-ho. A més, amb els caminadors, assoleix una velocitat que no pot controlar, perquè no està preparat.
- Li dóna una alçada extra, que li permet arribar a més tipus d’objectes (estovalles, focs, mànecs de paelles, …), els quals eren objectes que abans no havíem de controlar tant.
La suma velocitat + mobilitat + alçada extra en un nen que encara no està preparat per desplaçar-se, comporta un risc important a la llar.
Fer servir un caminador:
- Multiplica per 4 el risc de caigudes per escales.
- Multiplica per 2 el risc de fractura per caiguda.
- Augmenta el risc de cremades i intoxicacions.
- Retarda l’inici de la marxa en el nen.
Normalment, el lactant, abans d’iniciar la marxa, gateja, aprèn a incorporar-se amb recolzament, mira els seus peus quan comença a caminar, agafa i manipula objectes de la seva vora i d’altres que li han caigut, desenvolupa les seves capacitats tàctiques, olfactives, visuals, …
Un nen amb caminador no pot fer res de tot això: no veu els seus peus, no pot agafar objectes.